Wijnvoordeel

Effectievere direct marketing
door data-analyse op klantenbestand

Baarsma Wine Group Holding (BWGH) is een wereldwijd opererende wijndistributeur van kwaliteitswijnen met een snel groeiend distributienetwerk in alle sectoren van de wijnmarkt in Noordwest-Europa. Opgericht in Nederland, ongeveer 30 jaar geleden, heeft BWGH zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers in de Europese wijnmarkt met een omzet van bijna 300 miljoen euro.

Wijnvoordeel

Klantvraag

Een van de grote labels van de BWGH is Wijnvoordeel.nl. Wijnvoordeel heeft een groot aantal klanten die online wijn kopen via de website van Wijnvoordeel. Via mailings, vouchers en campagnes benadert Wijnvoordeel zijn klanten. De e-commerce manager van Wijnvoordeel wil de inzet van de verschillende marketinginstrumenten verbeteren door het inzetten van geavanceerde data-analyse op het klantenbestand van Wijnvoordeel.

Oplossing

VisionWorks heeft met geavanceerde statistische analyses op de 5 jaar historie aan order- en klantgegevens onvermoede verbanden gevonden. Dit leidt tot een diepgaand inzicht in de opbouw van en ontwikkelingen in het klantenbestand, zoals de leeftijdsgroepen, bestelfrequentie, orderomvang, gebruik van vouchers, etc. Daarnaast heeft VisionWorks de kenmerken van klanten geïdentificeerd die statistisch significante invloed hebben op bijvoorbeeld het aantal orders en de frequentie van herhaalaankopen.

Resultaat

Wijnvoordeel benadert zijn klanten met de resultaten van de analyse nu veel gerichter en verbetert zodoende de effectiviteit en de efficiëntie van zijn marktbenadering.

E-commerce manager Jan den Bakker: “We zijn verrast door wat VisionWorks uit onze data heeft kunnen concluderen. Hier kunnen we echt wat mee!”

Wijnvoordeel is er door deze analyse van overtuigd dat ze nog meer met hun data moeten doen; er zit nog veel meer waarde in verscholen.