Hubert Dijkshoorn Management Consultant +31(0)653481162

KPN

Datawarehousing

Communicatie wordt steeds belangrijker in de hedendaagse maatschappij. Het is de missie van KPN om werk en vrijetijdsbesteding van hun klanten – of zij nu gebruik maken van consumentenproducten of van ICT‐oplossingen voor de zakelijke markt – te verrijken met de uitgebreide dienstverlening op het gebied van communicatie. 

KPN Contact Neem contact op met Hubert Dijkshoorn

Klant

KPN is de toonaangevende leverancier van telecommunicatie- en IT-diensten in Nederland en biedt consumenten vaste en mobiele telefonie, internet en televisie. Voor zakelijke klanten verzorgt KPN complete telecommunicatie- en IT-oplossingen. KPN Coporate Market (voorheen Getronics) biedt wereldwijd ICT-diensten aan en is marktleider in de Benelux op het gebied van infrastructuur- en netwerk gerelateerde IT-oplossingen. KPN beheert met iBasis een efficiënte, op IP-gebaseerde infrastructuur, waarop wereldwijd wholesale-netwerkdiensten worden aangeboden aan andere operators. iBasis is een van ’s werelds grootste carriers van internationaal spraakverkeer.

Klantvraag

Communicatie wordt steeds belangrijker in de hedendaagse maatschappij. Het is de missie van KPN om werk en vrijetijdsbesteding van hun klanten te verrijken met de uitgebreide dienstverlening op het gebied van communicatie.

Om dit te realiseren, verkoopt KPN  white-label producten aan Wholesale-klanten. Om de sales- en marketingactiviteiten hierop goed te richten, moeten de klanten van KPN Wholesale (KPN WS)  weten welke infrastructuur beschikbaar is en welke mogelijkheden er zijn.

Het kostte KPN WS te veel tijd om de vragen van haar klanten te beantwoorden. De beschikbare data werd zeer gefragmenteerd opgeslagen en was niet op een gebruikersvriendelijke manier toegankelijk te maken. Tegelijkertijd ging het wel om gegevens over netwerk, elementen, diensten, producten voor meer dan tien miljoen adressen. Zo kon bijvoorbeeld geen antwoord worden gegeven op de vraag welke technologieën (ADSL, FttH, etcetera) en welke diensten (SD en HD TV) in welk geografisch gebied beschikbaar zijn?  

Oplossing

Het ontwerp en de realisatie van de oplossing is vanuit het perspectief van de gebruiker opgezet. De oplossing voorziet de klanten van KPN WS van de benodigde informatiebehoefte om sales- en marketingactiviteiten uit te voeren. Omvangrijke gegevensverzamelingen uit verschillende bronnen worden bij elkaar gebracht en toegankelijk gemaakt.

De oplossing is onder de projectnaam Netview samen met KPN WS gerealiseerd. Het project bestond uit twee delen.

Realisatie datawarehouse

Er is gestart met een informatieanalyse op basis van user stories. Deze user stories maken inzichtelijk in welke context en bij welke taak een gebruiker welke informatie en functionaliteit nodig heeft. Tegelijkertijd is een bron- en data-analyse opgestart. Op basis van de bevindingen van deze analyses is een informatiearchitectuur ontworpen en ontwikkeld.

Realisatie Netview

Om de informatie gebruikersvriendelijk beschikbaar te stellen is de webapplicatie Netview ontwikkeld. Met deze applicatie worden gegevens uit het datawarehouse geaggregeerd en verrijkt met geografische informatie. Om deze informatie te bevragen, is er een interne toegankelijke gebruikersinterface gerealiseerd, die krachtige mogelijkheden biedt om gegevens te filteren en verschillende kaartweergaven te maken met diverse aggregatieniveaus en -lagen. Daarnaast is er een externe website gerealiseerd voor de ontsluiting naar de KPN WS-klanten.

Resultaat

De oplossing geeft de (interne) klanten van KPN WS meer cross- en upsell-mogelijkheden. Ze hebben een beter en sneller  inzicht in de mogelijkheden en het netwerk. De gemiddelde doorlooptijd voor het vergaren van de benodigde data is met 75% afgenomen. Klanten hebben hierdoor veel meer tijd gekregen om de data te analyseren voor hun marketingplannen. Daarnaast worden voor KPN WS gegevens over het gebruik van de website met behulp van Google Analytics verzameld en informatie vergaard over het gedrag van klanten.